Introductie
Ik wilde nu voor mijn sportieve Mazda MX5, een galante auto, om mensen
in mee te nemen en een conversatie in te kunnen houden.
Wel wil ik een dynamische-, sportieve auto, die ook nog eens een mooie
verbranding heeft, met zo min mogelijk Co2-uitstoot, wat wel bij deze
tijd past!
Gelukkig is Mazda, altijd bezig om hoogwaardige auto’s te ontwikkelen en
te zorgen dat bestuurder en voertuig één worden.
Mijn andere hoogwaardige wensen, zoals snelheid wegligging en
veiligheid, worden ook in een Mazda vervult.
Uiteraard blijf je altijd vergelijken met andere leveranciers, zoals VW
golf, Mercedes 180 AMG, Volvo V40, Toyota Corolla hybrid en KIA Niro
maar daar is het me niet gelukt, om een goed en warm gevoel te krijgen
zodat ik Happy uit de auto kwam.
Eisen voor mijn nieuwe auto:
- Moet mijn laatste 10 jaar zelf rijden, mee kunnen gaan.
- Style volle auto waar je in voor de dag kan komen.
- Stille omgeving in de auto.
- Goede stoelen.
- Dynamische-, sportive auto.
- Zuinige verbranding en weinig CO2-uitstoot.
Hoe het verder gaat, na mijn 65e verjaardag….?
Ik wilde nu, voor mijn geweldige MX5, een plaatsvervangende galante
auto, om mensen in mee te nemen, een conversatie te hebben en plezierige
ritten mee te maken.
Wel wil ik, de dynamiek en sportiviteit niet verliezen, als deze dan
ook nog eens een mooie verbranding heeft, met zo min mogelijk CO2-uitstoot,
“wat wel bij deze tijd past”, dan ben ik gelukkig!
Gelukkig is Mazda altijd bezig om hoogwaardig te ontwikkelen en te
zorgen dat bestuurder en voertuig één worden en verder mijn andere
hoogwaardige wensen te vervullen.
De auto moet zitten als een oude jas, waar je je in thuis voelt zonder daar iets aan te doen.
Als dat gevoel er is, ben ik geslaagd!
Freeroad is een Mazda-dealer gevestigd in Almere en is zeer betrokken
bij de klant.
Zakelijk heb ik ook verschillende Mazda-modellen gereden.
De Mazda 818, Mazda 929, MX5 en De Mazda 6 business edition, ook
naar alle tevredenheid.
Ik ben nu 16 jaar Privé, fervent en verwent liefhebber van de
Mazda 323, Mazda MX5, Mazda 3 Skyactiv X.
Het is een zeer onderscheidende auto t.o.v. andere auto’s op de weg en
ga ik weer kijken of ik bij Mazda een opvolger kan vinden voor mijn
geweldige MX5.
Daar Almere redelijk in de buurt ligt, ben ik naar
FREEROAD afgereisd waar ik door de heer Sander Grève
(verkoopmanager) aller vriendelijkst werd ontvangen.
We hadden gelijk een klik.
Hij liet mij verschillende modellen rijden zoals: CX3, CX5 en de Mazda 3
Hatchback over een aantal dagen verspreid.
Hij liet mij vrij, om zelf te beslissen wat ik mooi, snel en comfortabel
vond.
Sander, had uitgebreide kennis van de motoren die Mazda levert bij zijn
modellen en liet mij ook kennis maken met de nieuwe gegevens van MAZDA 3
Skyactiv-X 180, die eind oktober 2019 geleverd kan worden.
De SPCCI motoren hebben 20-30% betere verbranding en zijn dus
zuiniger.
Ik heb dit goed opgeslagen in mijn hoofd, daar ik helemaal gek ben van
techniek en motoren.
Mijn vrouw en ik waren helemaal gecharmeerd van de Mazda 3 Hatchback,
geweldige rij ervaring!
Lekker stil van binnen, goede stoelen, fijne airco.
Voor de chauffeur goed overzicht in het raam waar alle info
geprojecteerd werd, zoals:
- wat je snelheid is
- welke snelheid gereden mag worden
- rijbaan controle
- op welke weg je rijdt
etc.
Ook de cruise controle is goed te bedienen op het stuur, samen met de
radio.
De cruise controle werkt ook samen met de radar, die voorin is ingebouwd
en de snelheid van de auto die voor je rijdt goed in meet en de cruise
control laat zakken als hij dichterbij komt.
Je wordt er bijna lui van, lekker ontspannen.
We lagen er de hele nacht van wakker en raakte niet uitgesproken over
deze ervaring.
Ook het gemak van het rijden, ik voelde me er gelijk in thuis net als de
MX5 van Mazda.
De CX3, waren we iets minder enthousiast over, deze reed iets minder
soepel en was op het stuur een beetje wiebelig en voelde niet als een
oude jas.
Verder was het wel een uitstekende auto.
De CX30 daarin tegen zit net zo goed als de Mazda 3 en is net zo rijk
uitgerust!
Erg mooie auto, zit wel wat hoger, maar dat is helemaal van deze tijd
toch…?
Veel mensen willen een SUV, dus Mazda vulde dat ook in!
Sky Activ X motor | Werking SPCCI motor |
---|---|
Skyactive-X Spark Controlled Compression Ignition
Mazda gebruikt Spark Controlled Compression Ignition ( SPCCI )
Dit betekent dat de motor gebruik maakt van efficiënte compressie met
een gecontroleerde bougie ontsteking.
Het brandstof mengsel heeft weinig brandstof en veel lucht, dit zorgt
voor een kleine explosie rondom de elektrode van de bougie, hierdoor
loopt de druk (compressie) en temperatuur op, zodat er de grotere
explosie, die door deze druk ontstaat, het mengsel ontbrand en er veel
kracht vrijkomt (Diesel principe).
Dit is efficiënter dan een gewone ontsteking en scheelt 30% brandstof
als je het toerental laag houdt (7,1L / 100Km).
Dit zorgt ook nog eens voor lagere uitstoot van Co2 (96 g/km) en
meer koppel 224Nm. Hiermee valt deze motor in de categorie A
ofwel groene label.
Naast de besparing, die de motor oplevert, heeft Mazda in zijn nieuwe
modellen "Mazda 3 Skyactiv-X" het
M-Hybrid systeem ingebouwd.
Dit zorgt voor het soepel wegrijden en het opladen van de accu.
Start en Stop systeem bij het afremmen en stilstaan levert besparing op
voor het milieu en mijn portemonnee! Ik vind ze beide belangrijk.
Vervolgens weer een proefrit gepland met Sander, opnieuw waren we weer
overtuigt dat we er goed aan deden om deze auto te bestellen.
We voelden ons er gelijk in thuis, het fijne schakel moment van de
versnellingsbak, de stuurinrichting, het sportieve gedrag, alles was
vertrouwd.
We hebben ook aan het milieu gedacht, deze Skyactiv-X motor heeft een
uitstoot van 96 g/km en behoort tot “het Groene-Label”, wat ontzettend
knap is bij een 2 liter compressie motor.
Wat opviel is de eenheid tussen mij (de chauffeur) en de auto,
geweldig.
Die dag de auto samen samengesteld, die wij wilden hebben met mooie
leren stoelen en een Bose geluidsinstallatie.
Wat geeft dat een emotie, als je samen klaar bent om weer een nieuwe
droom te laten uitkomen!
Het werd de mooie MAZDA 3 Skyactiv-X sedan “Comfort” met Bose
geluidsinstallatie en 18” aluminium velgen met een vermogen van 180 PK,
Tja, nu nog de kleur dat heb ik aan mijn vrouw over gelaten.
Mijn vrouw is aquarellist en weet veel van kleuren en combinaties, zij
is met Sander het hele kleur palet nagegaan en voor zover mogelijk heeft
zij ze live gezien bij andere modellen.
Het is uiteindelijk de Titanium Flash mica (metallic) geworden,
met mooie zwarte leren bekleding.
Zeer elegant en chique, wat bij een sedan past.
Als je aan de buitenkant van de auto kijkt, valt je direct het
KODO-design op.
Door de spiegeling is het net of hij constant in beweging is, elk zicht
vanuit welke hoek dan ook, is weer anders, en prachtig.
U raad het al, de vraag werd, wanneer kan hij geleverd worden, zoals u
al eerder las zal hij eind oktober 2019 geleverd worden, spannend……
😁!!
24 augustus 2019 even naar Freeroad geweest, voor de onthulling van de
Mazda CX30, ik moet zeggen ook een mooie auto, zit iets hoger dan de
Mazda 3, een soort SUV-uitvoering.
De bekleding is exact hetzelfde en zeer luxe net als de Mazda 3.
Mijn oog werd gelijk getrokken naar de Mazda 3 sedan achter in de
showroom, maar dan met de Skyactiv-G motor, natuurlijk heb ik even
geproeft hoe deze auto zit en uitgevoerd is.
Er is maar èèn woord voor geweldig en wat een mooie uitvoering.
Ik had het liefst deze auto meteen meegenomen, ik was verkocht!
Wat een mooie afwerking, mooie leren bekleding en dan de stilte als je
erin zit, ook geweldig.
Het komt heel dicht bij de Duitse dure auto’s (Mercedes en Audi),
misschien wel beter!
Ik voelde me de Koning te rijk!
Helaas moet ik nog even wachten tot de Skyactive-X motor wordt geleverd,
wel de moeite waard want deze Skyactive-G heeft 122 Pk en de Skyactive-X
motor 180 Pk, verder is dit geen SPCCI-motor.
Tja… dan moet je ook liefhebber zijn van speciale motoren zoals ik.
Het prijsverschil is +/- 1000 euro.
Nu gaat de tijd nog langzamer …… 27 augustus 2019 even bijgepraat met
Sander Grève over de auto, ik wilde, net als mijn MX5, mooie
kentekenplaten erop.
Dit was geen enkel probleem en dat was bij FREEROAD een gewoonte, om dit
zo af te leveren.
Ook krijg ik op de speciale 18” wielen slotbouten, geweldig.
Ik heb de 11e Oktober proef gereden, de auto beviel gelijk.
Het stuur en het contact met de weg was goed en de prestaties van de
motor waren direct voelbaar.
Hij lag lekker in de bocht en het zicht was prima, ook de leren stoelen
zaten heerlijk.
Het instellen van de spiegels en de stoelen wees vanzelf, het instellen
van de navigatie werkte gelijk goed.
Het was heel even zoeken naar de handrem en hoe deze werkte, eenmaal
geoefend werkte de knop perfect.
Bij het uitzetten van de motor, werd de auto automatisch direct op de
handrem gezet.
De radio klonk geweldig over de Bose boxen en was makkelijk te bedienen
op het stuur.
Ik heb de Mazda 3 Skyactiv-X sedan de 18e november 2019
opgehaald, ik ben zeer onder de indruk.
Rijervaring nieuwe Mazda 3 Skyactiv-X sedan (22 November 2019)
Nadat we ingestapt waren, hebben we eerst even rond gekeken van wat we
nu eigenlijk gekocht hadden.
Het was stil in de auto, één en al rust en een heerlijk thuis gevoel
een enorm hoog kwaliteit gevoel overmeesterde ons.
Het was alsof je in een Duitse Mercedes zat qua luxe.
Echter, in de Mazda 3 Skyactiv X is alles perfect afgewerkt en geen
touch screen gelukkig maar een mooie hanteerbare commander-knop zodat
de aandacht op de weg blijft.!
Ik rij nu met super 95 E10 kost nu 1,64 euro per Liter.
Ik stelde de spiegels en stoelen in, vervolgens naar het
MZD-Connect systeem, waar ik alle instellingen voor de auto heb
uitgevoerd.
Nu werd het tijd om de auto te starten met de startknop en vervolgens
via de navigatie mijn Home-adres te starten.
Dit werkte perfect!
Onderweg verschillende keren gestopt, om te wennen aan de auto, het
inparkeren, achteruitrijden met de camera’s en de signalering, die je
helpt en waarschuwt.
De hellingproef even uitproberen met de handrem toets en de autohold
toets.
Volgorde is, eerst de auto-hold toets indrukken dan niet vergeten, om
de rem eerst in te trappen en dan de handrem te ontkoppelen.
Hij staat dus nog steeds geblokkeerd, vervolgens in z’n versnelling
zetten en het koppelingspedaal langzaam op laten komen nu gaat de
blokkade er automatisch vanaf, het is even wennen!
De commander-knop zit precies op de goede plek, om zo min mogelijk af
te leiden en automatisch te bedienen onder het rijden (het is echter
beter, om dit bij stilstand te doen).
Je kan de navigatie, muziek in één scherm tonen, dat is erg handig.
Met deze Commander-knop is het ook erg makkelijk om even een andere
radio zender te selecteren of een nieuwe route te selecteren.
Pluspunt:
De commander-knop is goed bereikbaar en je hebt geen aanraakscherm te
bedienen.
Dat aanraakscherm vind ik “zo-wie-zo” al heel slecht en leidt de
aandacht van de chauffeur te veel af.
Minpunt:
Wat wel erg jammer is, is dat je geen route kan kiezen via je
contactenlijst van je iPhone in de routeplanner van de auto.
Groot pluspunt:
In de voorruit zit een keurige duidelijke projectie van alles wat je
wil weten tijdens het rijden.
Zoals:
- Heb je de cruisecontrol aan en welke snelheid heeft deze
ingesteld?
- Wat is mijn snelheid?
- Staat de radar op de volgende auto aan?
- Wat is de toegestane snelheid
- Zit er een auto naast je of in een doden-hoek dan signaleert hij dit
met twee kwart cirkeltjes
- Verkeersborden
- Waar komt mijn volgende afslag? (Als je Mazda-routeplanner op SD
hebt aangeschaft)
Minpuntje:
Heb je Apple-play aan staan, voor de route planner, dan vervalt de
informatie van de borden in het display op de voorruit en de
aanwijzingen van afslagen.
Hier ligt nog een uitdaging voor Mazda en Apple!
Bij routeplanner van Mazda blijft deze info aanwezig!
Wil je nu het beste van twee werelden “de Mazda” omgeving en
“Appleplay”, dan handel je als volgt:
Zet eerst je route in de “Mazda-routeplanner”, wacht tot deze is
opgestart.
Sluit dan je iPhone op de USB-C poort aan.
Nu klik je met de commander-knop naar rechts om het display van
Appleplay te starten.
Nu heb je ook de mogelijkheid om te Telefoneren in de auto of
gesprekken op te nemen via de stuurbediening.(Veilig dus!)
De muziek wordt automatisch gestopt bij bellen.
Ook heb je nu je eigen Playlisten en Muziek albums tot je beschikking,
die in je telefoon staan opgeslagen.
Links op het stuur en naast de commander-knop rechts via een
“joy-stickje” zit een mogelijkheid om de radio te bedienen zoals:
geluid harder of zachter volgende nummer afspelen of teruggaan geluid
onderdrukken “mute”.
Rechts op het stuur zit een schakel mogelijkheid voor de
“cruisecontrol”: ✦ aan-, uit te zetten op een snelheid ✦1 of 10 km
verhogen - verlagen. ✦ een “limit” zetten (maximaal te rijden
snelheid) aan of uit zetten.
Pluspunten:
- De radar kijkt en interfereert gelijk ongevraagd mee met het
verkeer. "Bij mooi weer!"
- Als de “cruise control” aanstaat, gaat hij ongevraagd zich op het
verkeer aanpassen. "Bij mooi weer!"
- Gaat de auto voor je iets langzamer, dan past jouw auto zich daar
ook in aan, versnelt het verkeer weer dan versnelt jouw auto ook tot
de snelheid die jij ingesteld had.
- Aanrijdingsdetectie is ook actief en signaleert aan de bestuurder om
in te grijpen.
- Ook grijpt deze al in om te remmen!.
- Rijbaan controle is ook actief, verander je van rijbaan zonder een
richtingaanwijzer te gebruiken, dan stuurt hij terug naar je bestaande
rijbaan.
- Zet je de richtingaanwijzer aan dan gaat hij zonder signalering.
- In de Spiegels zit een Oranje driehoek, die oplicht als er een auto
naast je zit (of in je doden-hoek). Ook krijg je een signaal.
De motor is lekker stil en reageert goed op wat jij wil, hij is sterk
180 pk en heeft genoeg kracht zonder dat hij benzine verspilt.
Hij rijdt zuinig als je normaal rijdt (1 op 16 is haalbaar!).
Wil je nu eens lekker pittig rijden dan voldoet hij ook prima, echter
dan rijdt hij iets duurder (1 op 14) en doet hij qua prestaties mij
denken aan mijn oude liefde, de Mazda MX5 deze reed 1 op 13 met een
1,8 L motor 😁.
Dit is mijn ervaring na een week rijden, ik hoop dat u het interessant
vond om te lezen en dat het helpt om te beslissen of inzicht te geven
in uw beslissingen.
Laat het me weten (Altijd leuk 👍😁)! Ik vind de Mazda 3 Skyactiv-X
sedan 180pk een hele stijlvolle, veilige, mooie sedan.
Nog een kleine opvolging van mijn reis verslag met de Mazda 3
Skyactiv-X sedan, het is nu 1 februari 2020; Ik heb de tank helemaal
leeg gereden. Nu gevuld met Super 98 E5, deze benzine kost nu
1,74 euro per liter en ik ben benieuwd wat de 2L motor doet met deze
brandstof.
Na mijn eerste ritten constateerde ik, dat de auto wat makkelijker en
feller reed en meer power had, “niet dat ik iets te klagen had” met
super 95 E10 maar er zit wel duidelijk verschil tussen deze
brandstoffen qua prestatie!
De regering heeft besloten om subsidie te verstrekken bij super 95 E10
benzine, waar meer (10%) ethanol in zit, onder het MOM “dat er minder
Co2 in de lucht komt”.
Ik denk dat dit alleen maar wordt verteld, om Brussel tevreden te
houden en te laten zien dat Nederland werkt aan een reductie van
CO2!
Ik denk dat we belazerd worden en dat het totaal geen verschil maakt.
Ik ben hier geen expert in, maar ik geloof de praatjes van de regering
niet.
Wat ik bij de berekeningen van de auto zelf zie, is dat deze getallen
iets te positief zijn, wat betreft het benzineverbruik.
Ik heb steeds berekeningen gemaakt na het tanken E5 benzine en het
opnemen van de km-stand en deze zijn iets minder positief.
Ik heb weer een berekening gemaakt na 12.000 km met inmiddels een
benzine prijs van 2,17 euro en hieruit kwam dat de auto bij gebruik
van E5, 1:15,4 rijdt, met normaal weggedrag!
Helaas is 1:20 onbereikbaar voor mij! (Bij gebruik van E10 is het nog
onvoordeliger en zit je aan 1:13,4).
Downloads:
Ik heb nog een ToDo-lijstje gemaakt, deze mag u downloaden.
Het is geproduceerd voor PDF lezen.
Verslag na 3 jaar ervaring met Mazda 3 Skyactiv X.
Comfort:
De auto is noch steeds heel stil en er zijn geen opmerkingen betreffende
de afwerking of de stoelen in de cabine, deze zitten nog steeds
comfortable.
Ik heb nu ook de voordelen ervaren om via de instellingstoetsen met één
druk op de knop de stoelen in mijn positie terug te stellen, dat is wel
zeer comfortable.
Benzine verbruik:
Bij lange afstanden gaat hij zeer voordelig rijden voor een motor van
zijn klasse "Skyactiv X 180".
Ik gebruik nog steeds Shell V-Power Benzine (E5), deze bevat Shells
unieke formule met dubbele werking;
De brandstof bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen
toevoegingen, om actief de prestatie verhogende componenten en de
essentiële motoronderdelen schoon te maken.
Deze combinatie zorgt voor meer vermogen en minder prestatie verminderde
afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale
motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen.
Het verbruik is dan 1 op 16, wat voor deze motor zeer acceptable is.
Het is echter wel slecht voor je beurs, deze E5 is gemiddeld wel 20
Eurocent duurder per liter!
Veiligheidsystemen:
De veiligheidsystemen zoals interceptie bij gevaarlijke situaties werken
alleen als de zon schijnt.
Echter, als het weer verslechterd (harde regenbuien of sneeuw) dan
worden ze uitgeschakeld net wanneer je ze zo hard nodig hebt.
Jammer dat Mazda daar nooit wat aan gedaan heeft met zijn software
upgrades. Dit had ik zeker wel verwacht!
M-Hybrid systeem:
Dit zorgt voor het soepel wegrijden en het opladen van de accu.
Start en Stop systeem bij het afremmen en stilstaan levert besparing op
voor het milieu en mijn portemonnee! Ik vind ze beide belangrijk en het
werkt.
Commander knop:
Deze Commander knop is zeer functionele en is goed bereikbaar tijdens
het rijden. De bediening ga je met gemak blindelings doen.
Gelukkig is er geen display wat je steeds met je vingers moet besturen, om in het juiste menu te komen.
Dit is een stuk veiliger met de commander-knop!
Er is wel verschil van menu voor deze commander knop als je rijdt of als
je stilstaat.
Wat wel irritant is, dat de beurten die aangekondigd worden alle
informatie verstoord op het dashboard. Hier moet je echt goed zoeken in
het menu om dit te verwijderen!
Appleplay:
Appleplay is uiteindelijk goed geïntegreerd in het Mazda-systeem en
wordt via Bluetooth netjes gevonden, ook als je het juiste
Apple-kabeltje aansluit op de USB-poort werkt de routeplanner goed.
Je verliest bij gebruik van Apple-play dan wel je verkeersaanwijzingen op je voorruit-display, die Mazda wel goed ziet!
Ook het starten van Spotify is erg gemakkelijk te vinden in het menu en te bedienen met de commander-knop.
Spraak herkenning:
De spraakherkenningsmodule van Mazda werkt erg moeizaam, in de meeste
gevallen herkent hij geen commando's.
Dit is wel een minpunt voor Mazda, als ik overschakel op mijn Appleplay
systeem, via het USB-kabeltje op mijn telefoon, dan werkt het "Apple"
spraakherkenningssysteem wel erg goed.
Conclusie:
Het had prettig geweest als de dealer meer communicatie had gehad met de importeur of Mazda zelf, over de veiligheidssoftware die uitgeschakeld wordt bij slecht weer!!!
Dit had in drie jaar makkelijk opgelost kunnen worden.
Er liggen dus best nog wel wat uitdagingen te wachten voor Mazda, maar
"Overall" heb ik een hele goede keuze gemaakt om deze auto te kiezen.
Per keuze is er:
- een keuze toets (zilverkleurige toets)
- een beschrijving van de functie die het programma uitvoert.
Via een muisklik op de toets activeert u het programma.