Een geweldige auto om te genieten en om in contact te komen met de
natuur!
Ik heb deze auto geselecteerd bij de importeur van Mazda in
’s-Gravenhage (Deze importeur bestaat niet meer.).
Daar heb ik een proefrit gemaakt met een MX5 van nog geen 10 minuten en
was gelijk verkocht.
De Mazda MX5 Roadster is van april 2007, omdat ik 7 maanden moest
wachten op een uitgave van de “Special Edition”, die ik graag wilde
hebben.
Bedankt voor uw interesse en lees mijn ervaringen.
Waarom een “Limited Edition”?
1 - Je hebt een bijna unieke uitvoering in Europa (Er zijn er maar 9
geproduceerd)
2 - Er zit alles op wat je maar kan bedenken en wil gebruiken.
3 - Het is een unieke kleur Nacht Blauw (Mica lak)
4 - Er zit Cruise Control op (Toen nog niet standaard)
5 - Er zit een twee kleurige lederen bekleding met mooie dubbele
afgewerkte naden in (zie foto).
6 - Er zit per passagier een mat aluminium gespoten rolbeugel
gemonteerd. (Dit, omdat het een cabrio uitvoering is met een linnenkap,
dus voor de veiligheid).
7 - Het dashboard is afgewerkt met geborstelde (mat) aluminium, ook heb
ik een tankdeksel in deze mooie uitvoering geplaatst.
8 - Verwarming in de sportstoelen, spiegels en achterruit in het
cabriodak (Vooruitstrevend voor die tijd).
09 - Mooi afgewerkt interieur en speakersysteem van Bose.
10 - Berm verlichting, mooi weggewerkt in de bumper.
11 - Ik heb ook een chromen kofferrek geplaatst op de bagageruimte,
omdat deze erg klein is. Natuurlijk zit hier een geborsteld aluminium
koffer bij met leren riemen.
12 - Elektronische deurbediening.
Het meeste onderhoud in het begin (eerste 5 jaar) is uitgevoerd door
Jan Scholten team in Almelo.
Daarna ben ik naar het Zuiden van Nederland gegaan voor mijn werk en heb
het onderhoud laten doen bij I.L. Motorsport in Duitsland, hier
heb ik hem ook laten Tunen.
Dit is allemaal naar wens en tevredenheid uitgevoerd.
Ik heb geen noemenswaardige grote reparaties gehad in de 13 jaar dat ik
er nu mee heb gereden.
Een hele prestatie van Mazda toch..!
De auto rijdt 1 op 13, dat is niet zuinig, maar ook niet te veel, gezien
zijn prestaties op de weg.
Het geluid van de uitlaat en motor is zeer gedempt, wat overeenkomt met
de doelstellingen van deze auto, “GENIETEN van de NATUUR”.
Mijn ervaring bij Jan Scholten team is heel goed, zij doen exact wat je
vraagt en geven goede adviezen.
Bezoek de showroom van ’t Jan Scholten Team in Almelo, Twentepoort West
13.
Je doet het goed of je doet het niet! Jan Scholten
Aanvulling ter verbetering van het rij-comfort.
Bij het rally rijden, puzzelritten in het binnenland of op de racebaan
in Lelystad, wil je goed weg contact hebben.
In “mijn visie” betekent dit; dat je snelle schokbrekers wil hebben die
elke vorm van de weg volgt (Koni gas schokbrekers geel).
Deze schokbrekers voldoen uitstekend en geven inderdaad een veel beter
wegcontact.
Verder hebben deze schokbrekers de mogelijkheid, om ze weer te
verstellen als je comfortable op de snelweg wil rijden waar geen kuilen
en oneffenheden zijn.
Leren rijden met AQUAplanning.
Ik had les bij Prodrive Lelystad, daar reed ik met mijn eigen auto op de
slipbanen om goed controle te krijgen bij slecht weer (Aquaplanning)
etc..
Gezien mijn Mazda MX5 een achterwiel aandrijving had, was dat wel nodig
om deze vaardigheden te leren.
Leren rijden met AQUA-planning zodat, als je in Nederland overvallen
wordt met harde regen of sneeuwbuien, je automatisch door je training
weet hoe te handelen.
Ook hier weer "safety first"!
Ik raad deze training voor eenieder aan!
Men neemt hier alle tijd om je deze vaardigheden bij te brengen.
Aanvulling ter verbetering van het rij-comfort.
Voor deze MX5 wil je een stijver chassis door een versterkte
veerpootbrug aan te brengen.
Hier voeg je een stabilisatiestang toe, op de voor ophanging boven het
motorblok.
Dit om het sturen rustiger te maken (deze is namelijk origineel wat
nerveus).
Vooral als je van de gebaande paden afwijkt, krijg je wat meer rust op
het stuur.
Aanvulling ter verbetering van het rij-comfort.
Deze van zeer licht aluminium gemaakt stang, zorgt voor een strakke
wegligging ook in scherpe bochten.
De achteras en het middendeel van de bodem worden door deze stang met
elkaar verbonden en versterkt.
Even op een rij-tje:
• Koni verstelbare gas-schokbrekers (Geel)
• Versterkte veerpootbrug (IL-Motorsport DE)
• Stabilisatiestang (IL-Motorsport DE)
• Tuning motormanagement (IL-Motorsport)
Deze verbeteringen gaf naast een verhoogde piek-snelheid, ook nog eens
een beter wegcontact en een veel rustiger beeld met sturen.
Deze werkzaamheden zijn naar alle tevredenheid keurig uitgevoerd door
IL-Motorsport DE.
Banden
De Mazda MX5 type C heeft de volgende bandenmaat:
• Technische Gegevens:
• 205 () =
• 55R () = Breedte velg R = maximum snelheid wat gereden mag worden.
• 16 (16” inch) Doorsnee band.
Ik heb de volgende banden gebruikt vanaf april 2007 tot nu:
• Banden origineel zijn: Yokohama 205/50R16 87V
• Vredestein Snowtrack 205/55R16 91H Deze band heeft een zeer plakkend
gedrag op het cirquit, slijten wel iets harder.
• Weinig geluid.
•
• Nu heb ik Michelin Cross-Clima 94V Tl XL
• Deze band produceert 68 dB geluid, dat is relatief weinig en dus goed
voor het rijden met een Cabrio.
De 4-seizoenenband werd uitgeroepen tot Eco-Kampioen2015.
Deze titel is gebaseerd oplevensduur, prijs/km en
brandstofefficiëntie.
ANWB heeft in 2016 gezegd: goede slijtvastheid en goed op een
droogwegdek.
Het is een band van het A-Merk.
High-performance banden zijn speciaal gemaakt voor de luxere auto’s die
rijkelijk voorzien zijn van elektronische veiligheidsystemen en andere
systemen die het comfort verzorgen.
Een perfecte wegligging onder alle omstandigheden.
Velgen
De originele velgen van de Mazda MX5 zijn na 10 jaar behoorlijk
aangetast.
Er zitten haarscheurtjes in en de lak op de velg is niet geweldig meer,
deze moeten vervangen worden.
Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe velgen, die sportief, maar niet te
opvallend zijn!
Dit is geworden, de "ENZO-W-ET48-5-114.3."
Bij het schoonmaken van de velgen, moeten alle delen goed bereikbaar
zijn, wat ook belangrijk is na een puzzelrit in de bush.
Je wilt tenslotte dat je vlaggeschip er het beste uitziet toch…?
Tuning IL Motorsport
Bron :
IL Motorsport Duitsland — Maatwerk in Tuning —
I.L. Motorsport GmbH
Innungstr. 1
50354 Hürth
Deutschland
Telefoon: +49 (0)2233-977349
Fax: +49 (0)2233-977348
E-mail: info@ilmotorsport.de
Afscheid is een nieuw begin
Voor mij geldt nog steeds:
“TO DAY”
Ofwel elke nieuwe dag is een nieuwe uitdaging en die probeer ik zo goed
mogelijk waar te maken.
We gaan dus uitstappen uit de MX5 !
Dat doet echt wel zeer, zo’n hechte relatie loslaten.
Ik zal nog vaak terug denken, aan die mooie ritten met deze fantastische
sportwagen.
Per keuze is er:
- een keuze toets (zilverkleurige toets)
- een beschrijving van de functie die het programma uitvoert.
Via een muisklik op de toets activeert u het programma.